Dinsdag 12 november

Geplaatst: 11/2013 in Blog

Wat was het weer  een vruchtbare dag gisteren! Ondanks een ‘regenbuitje’ zijn de muren weer flink de lucht in geschoten. De lange muren zijn nu op de goede hoogte en vandaag zullen de mannen de topgevel plaatsen. Het is zo bijzonder om de muren hoger en hoger te zien worden! Het steekt af tegen de omgeving en het trekt ook zeker de aandacht van de omgeving. Ook nu je niet meer over de muren heen kan kijken, staan er steeds mensen naar de bouw te kijken.

Ik ben zelf niet veel met de bouw bezig. Maar gisteren heb ik ook geholpen. Ik heb me bezig gehouden met het opmeten en zagen van staal voor in de muren. Even mijn handen ‘echt’ vies maken. Naast dit werk ben ik samen met Kelvert en Corstiaan bellen gaan blazen met de kinderen uit het dorp. Het blijft me verbazen hoeveel energie de kinderen hebben. Wanneer wij op het gras neerploffen om even uit te rusten, willen de kinderen ons nog als klimrek of matras gebruiken. Dit is voor mij iets dat het kinderwerk lastig maakt. Het is ook zo dat wanneer je met vijf kinderen aan het spelen bent, het er uiteindelijk een stuk of 30 a 40 worden. Ik vind het geweldig om met de kinderen leuke dingen te doen, ondanks dat je er veel voor moet regelen.

Deze reis is mijn eerste ervaring met Afrika. En ik moet zeggen dat het me zeker bevalt. De natuur is prachtig en aan het primitieve bestaan valt zeker te wennen. Alleen vind ik het nog lastig om te communiceren met de bevolking die geen Engels spreken. Zij communiceren minder met gezichtsuitdrukkingen dan dat wij doen. Dat is wel echt even wennen. Verder word ik ontzettend in de watten gelegd. In deze cultuur is het normaal dat de vrouw al het werk doet, maar mij word al het werk afgenomen.

Terug naar ons werk in het dorp. In de avond is er een heuse bioscoop in elkaar gezet om een film over het leven van Jezus te draaien. In het begin was het niet zo druk, maar langzaam kwamen er steeds meer mensen binnen druppelen. Aan het eind van de film waren er 120 mensen binnen. Bij elk wonder dat Jezus deed werd hard geklapt. Bij de kruisigingsscene waren een aantal mensen echt  aangesproken of geschrokken. Ik vind dat al een nare scene om naar te kijken. Ik kan me voorstellen dat het bij mensen die niet of nauwelijks tv kijken nog harder aankomt. Na wat overleg hebben de pastor en Jan wat verteld. Jan deelde zijn getuigenis en de pastor vertelde wat over Jezus. Na zijn getuigenis vroeg hij mensen naar voren die een keuze voor God hadden gemaakt en mensen die genezen wilde worden. Er kwamen deze avond zeven mensen tot bekering en er is voor genezing gebeden voor zeven anderen. Het was een erg bijzondere avond! Omdat niet iedereen de hele film heeft gezien, draaien we de film zondagavond nog een keer. Ik ben erg benieuwd naar de opkomst!

Nog een speciale boodschap van Arie:
De communicatie met de kapper is niet helemaal goed gegaan, vandaar het korte kapsel van Arie.

Jody

reacties
  1. Tamara schreef:

    Lieve harde werkers!
    Wat gaaf om dit soort verhalen van jullie te lezen.
    En ook met de foto’s er bij, dat maakt het helemaal af. Maar laat mij wel beseffen dat ik het heel erg jammer vind dat ik hier thuis zit en niet met jullie mee ben.
    Jullie verrichten echt heel goed/mooi werk. Jullie mogen trots zijn op jezelf.

    Kippenvel om te lezen dat er mensen tot geloof komen en genezen. Ga zo door!

    Heel veel liefs en zegen vanuit het (redelijk) koude Nederland.

    Groetjes Tamara Timmer

  2. Gerrit schreef:

    Beste mensen

    Genieten om de vorderingen te horen. Zeker genieten over het verhaal van de film

    Ik herken het geklap als Jezus een wonder deed. Op Haïti waren de reacties gelijk iets wat we ons als calvinistische nuchtere Hollanders niet zo goed kunnen plaatsen.

    Mooi mijn wens was dat de gemeente van de pastor zou verdubbelen na onze komst het begin is er!
    Jan blijft een geweldige evangelist zit gewoon in zijn bloed super

    Ik begreep dat er vandaag een groep nar het kinderhuis zou gaan ben benieuwd wat dat jullie doet. en ik zou zeggen bij terugkomst zouden volgens planning deze mensen slapen in het hotel. geniet hier van morgen is het weer primitieven in Malehe

    Groet van Gerrit en Nelleke

Geef een reactie

