Een dag met en zonder kleur

Geplaatst: 04/2016 in Blog

Vanmorgen op een ongebruikelijk tijdstip begonnen als bouwer van het daycare project 10.00 uur. Ik schaam mij eigenlijk wel een beetje terwijl ik tussen de plaatselijke bevolking sta die al lang en breed druk met hun dagelijkse handeltje voor hun huisje staan. Wij Gerrit, ina en ik zijn  uitgenodigt door het familie bezoekteam om enkele families te bezoeken in de slobbenwijk.
Na een hoop overleg met de plaatselijke organisatoren van de bezoekfamilies. Naar de maatstaven van Afrika was dit nog op tijd geregeld. Hetb eerste bezoek was bij een jong gezin. Vader, moeder en een jochie van 1,5. Spannend en tot mijn grote verbazing blijken deze mensen te wonen in een hutje wat ik zo vaak heb gebouwd in mijn jeugdjaren bestaand uit golfplaatjes en enkele palen en daar blijken dan mensen in te wonen.
Niet te bevatten zoiets zie je alleen maar in films denk ik dan. Maar het blijkt toch de waarheid moet ik constateren. En dan hoor je zo de verhalen aan van een jonge vrouw dat ze nog huur moet betalen van ongeveer 20 Euro per maand terwijl haar man vandaag op zoek was naar werk om de noodzakelijk 3 euro per dag bijelkaar te krijgen om in de eerste levens behoeften te voorzien. Maar ja elke dag werk en die noodzakelijke 3 euro is niet altijd de werkelijkheid en vanzelfsprekend.
Het volgende bezoek was bij een gezin met 5 kinderen in de leeftijd van 11 tot 6 maanden ook wonende in een hutje van mijn kindertijd maar dan 2 m2 groter misschien.
Gerrit met zijn ervaring als opa van vier kleinkinderen wist na enige tijd de kleinste van 6 maanden na er een tijd mee op schoot te hebben gezeten handig dit kleine jochie bij mij op schoot te zetten.

IMG_0618
Na enkele minuten voelde mijn broek wat warm aan en wat denk je Gerrit met zijn opa ervaring wist dat het kind geen luier aanhad en gevolg was dat het kleine jochie zijn blaasinhoud op mijn broek geleegd had. Bedankt Gerrit weer een ervaring rijker !
Het bouwteam bestaande uit Pieter, Anja, Bas en s’middags aangevuld met Ina en mijzelf hebben vandaag veel werk verricht.

image1

 

Nu zie ik jullie denken:”We missen iemand in het bouwteam! Ja, je hebt het goed, Tamme natuurlijk.
Voor diegene die mijn broer kennen hebben de ervaring dat als je met Tamme samen aan het werk bent hij zomaar is verdwenen en dat hij ergens wat ander werk aan doen is. Mijn ervaring is dat dit  meestal zo is  als het werk te zwaar wordt of hij kan het zelf niet.
Maar vandaag was dat niet zo.  Hij heeft belangrijke dingen gedaan voor Open Doors.
Oh ja we hadden het over de bouw daar is vandaag veel kleur aan gegeven door Anja en Ina. Bij Anja zat meer verf op de kleren dan op de wand en Ina liep rood aan niet van de verf deze was overigens wit maar van haar intensieve inspanning.
Na wat stremming gisteren in de omgang tussen Pieter en Bas waren ze vandaag weer een paar. Klef met elkaar vind ik een beetje vergaan maar het lag er heel dichtbij.
Als team hebben jullie goed werk geleverd ik ben trots op jullie. Ook niet te vergeten de ziekenboeg Nelleke en Willem ze hebben ondanks de lichaamelijke problemen in het Gasthuis goed werk geleverd.
Ze weten het nog niet maar ze moeten de verloren tijd gewoon inhalen.
Een groet aan allen die dit verhaal lezen en God zegen toegewenst.
Gert Jan de Vries

reacties
  1. Michel schreef:

    Kijk, hier word ik nou blij van, eindelijk een man die schrijft en Gerrit’s kwaliteiten direct ziet, zijn ervaringen prijst en zo. Top!! En zelfs de vrouwen komen er goed uit, ok, Anja iets minder maar iets in mij zegt dat zij dat door het schrijven van een eerder bericht ook wel een beetje verdiende. Als dat niet het geval is mijn welgemeende excuses, dan zal er een andere reden voor geweest zijn :).

    Het is mooi om de verhalen, ook achteraf te lezen, en goed ook om te merken dat de mensen ofwel een warm plekje in jullie hart, ofwel op jullie broek achter laten…..

  2. Arianne schreef:

    Wat een mooie verhalen weer! Ik geniet met jullie mee en ondertussen komen weer allerlei herinneringen boven;-)
    Gods zegen toegewenst!

  3. Geerarda schreef:

    Gelukkig zijn wij nu weer bijgepraat na een paar dagen radiostilte. Leuk om alles te lezen. Nog veel plezier en energie toewenst voor de laatste dagen. Liefs en groetjes van het thuisfront.

  4. Aletta schreef:

    Dank je wel voor het verslag en de foto’s!!
    Wat mogen jullie als team prachtig werk doen!
    Nelleke, Gerrit, Willem en Ina, ik kan niet wachten totdat we weer huiskring hebben en jullie verhalen verder mogen horen!

    Liefs en Zegen voor jullie allemaal❤️❤️

Geef een reactie

