Nog steeds aan het landen

Geplaatst: 09/2017 in Blog

Een eindverslag van Laura Burggraaf

We zijn weer terug.. en steeds denk ik weer, of hoor ik mezelf tegen anderen zeggen: ‘Wat een bijzondere reis was dit!’ Ik heb al heel wat avontuurlijke vakanties meegemaakt maar niet een als deze. Wat raakt dit je hart.. Nog veel meer dan ik had gedacht. Met liefde denk ik terug aan de bijzondere ontmoetingen met de mensen in Port Shepstone, in Mkholombe. Ik zie lachende bekkies, ondeugende kinderoogjes, dankbare gezichten, ik hoor zingen en nog ns zingen (!) en zie dansende, mooie mensen voor me. Misschien ben ik gewoon nog steeds niet geland J maar mens wat word je daar blij van. Ik heb geloofshelden ontmoet en heb getuigenissen gehoord die iets hebben aangewakkerd in me, waardoor ik nog meer van mijn leven wil geven aan Hem. Wat doet God toch prachtige dingen. En wat is het fijn om daarin iets te mogen betekenen. Wat krijg je daar veel voor terug!

En natuurlijk was het soms ook verschrikkelijk wat je zag, hoorde of voelde. Je ziet heel dichtbij ineens het echte leven in de sloppenwijken. En je kunt je alleen maar afvragen hoe het moet zijn om te moeten leven in zo’n klein hutje met zo weinig. Steeds maar honger te hebben of steeds maar ziek te zijn. Te moeten zorgen voor anderen terwijl er geen eten of geld is. Te moeten leven in onveiligheid, stank en vuilnis. Of om alles kwijt te zijn omdat je huisje is afgebrand en zelfs de kleding die je draagt niet meer van jezelf is. Dat raakt je..

Met die mensen wil je je verbinden, je wilt ze helpen, ze eten geven en ze vasthouden. Ze laten weten dat ze gezien worden, dat God van ze houdt en met hen bidden om hoop en kracht. Mooi is juist dan ook dat je met elkaar bent, als groep, samen dienstbaar. Dat geeft eenheid en saamhorigheid, Hoe prachtig om dan te zien hoe ontvankelijk ze zijn voor die liefde.. Ineens zijn er de lachende ogen, de hugs, een spontane dans en een heerlijk zingen zoals alleen Zulu’s dat kunnen. Ineens is er blijdschap, hoop en dankbaarheid.

God raakt mensen aan, daar mag je bij zijn en daarin mag je geven en ontvangen. Zo bijzonder! Wat een enorme verrijking!

 

Geef een reactie

